Панамският канал в 14 интересни факта - кораби - Peika.bg

iNews Novinite Econ Jenite Div Sporta FitWell Sportuvai Peika Programata Doctoronline News in English
Следете новите вдъхновения за пътешествия!
Панамският канал в 14 интересни факта
Автор: Неделина Вангелова
Панамският канал в 14 интересни факта

Панамският канал е един от най-трудните строителни проекти и е от голямо значение за корабоплаването. Той свързва Тихия и Атлантическия океан и е дълъг 77.1 км. Построен е през 1914 г., а днес, 100 години по-късно, той продължава да бъде едно от Седемте чудеса на модерния свят. Ето няколко любопитни факта за канала.

1. Кораби, пътуващи между Ню Йорк и Сан Франциско, спестяват 13 000 км, използвайки Панамския канал, вместо да минават покрай нос Хорн.

2. Използвани са над четири и половина милиона кубически метра бетон за построяването на язовирните стени и шлюзовете.

3. Изкопаният при изграждането на канала материал, поставен във вагоните на влак, би могъл да обиколи света четири пъти.

4. Шлюзовете на Панамския канал са дълги 320 метра, а дебелината им достига до 15 метра.

5. Необходимо е огромно количество вода, за да се запълни канала – на всеки шлюз по 101 000 кубични метра вода.

6. Поради наклонената S-форма на Панамския провлак, слънцето изгрява от Тихия океан и залязва в Атлантическия.

7. Близо 26 метра е разликата между нивото на канала и нивото на Световния океан. Тя се регулира от три шлюзови системи.

8. На ден минават средно по 48 кораба през провлака, като на 29 февруари 1968 г. е поставен рекорд – 65 кораба, преминали през провлака за един ден.

9. Повече от 30 000 тона динамит са били необходими за изкопаването и изграждането на Панамския канал.

10. В централната си част река Чагрес е преградена от язовирни стени, образуващи езеро Гатун – част от водния път на канала. По времето на създаването си езерото Гатун е било най-голямото изкуствено създадено езеро в света.

11. На 23 август 1928 г. Ричард Халибъртън успява да преплува Панамския канал и плаща най-ниската такса в историята на канала – 36 цента (изчислена според теглото му).

12. През 1963 г. Панамския канал започва за първи път да работи денонощно, благодарение на въведеното флуоресцентно осветление.

13. Големите кораби се придвижват по канала с помощта на малки електрически локомотиви, наречени мулета.

14. Преминаването на канала отнема към 10 часа, но през 1979 е преминат за рекордните 2 часа и 41 мин от американския флот.

Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!

Вижте още от категория Класации
Коментирай
Абонирайте се за нашия бюлетин