Разцепената планина и Турската пещера в Гаета (Италия) - Градски легенди - Peika.bg

Разцепената планина и Турската пещера в Гаета (Италия)
Автор: Лидия Абрашева

Изобщо не подозирах какво ме очаква на другия край. Пред себе си виждах само една огромна разцепена скала с тесен проход, който се смъкваше надолу, а после рязко и почти отвесно продължаваше нагоре.

Бяхме се организирали група българи на екскурзия до Монте Касино и Гаета, по пътя от Рим до Неапол.

Разгледахме бенедектинското абатство Монте Касино, основано още през 529 г. от Бенедикт Нурсийски. Прекрасна архитектура, красиви вътрешни дворове и впечатляващи гледки от терасите. На всичкото отгоре безплатно за посещение.

Само за музея се плаща 5 евро, но пък си заслужава. Вътре има цели съкровища от минали векове.

Абатство Монте Касино. Снимка: Лидия Абрашева

Този двор е от 1595 г. Снимка: Лидия Абрашева

После се отправихме към Гаета. Трябваше да видим Разцепената планина и Турската пещера, но това нищо не ми говореше. Знаех само, че Гаета е древен град, известен курорт още при първите римски императори и продължава да е такъв и до днес.

Когато спряхме пред Разцепената планина, виждах само един тесен проход между две високи скали. Беше интересно и малко страшно, но не разбирах защо водачът на групата толкова го хвали и се подсмихва загадъчно. Разказа ни една от легендите за това място. Според нея скалата се разцепила от стоновете на Дева Мария, които огласяли цялата земя, когато приковали Христос на кръста.

Според друга, веднъж един неверник се провикнал: Ако Господ съществува, нека да разцепи тази скала на две. И това мигом се случило. Неверникът влязъл навътре в процепа и на едно място се подпрял на скалата, а тя за миг омекнала и там останал отпечатък на ръката му.

Тръгнахме и ние по стъпките му да проверим дали наистина го има този отпечатък. Имаше го. Изглеждаше ми малко голям за човешка ръка, но какво пък, може да е бил едър този неверник.

Вървейки така между скалите, с тайно прокрадващата се мисъл какво ще се случи, ако скалата изведнъж се съедини отново, докато сме вътре, стигнахме до една равна площадка, където бяха изградили даже и църква. От това равно място процепът продължаваше почти отвесно нагоре.

- Качвайте се по стъпалата – нареди водачът на групата, а аз се зачудих защо трябва да се катеря нагоре като е все едно и също – скала.

Все пак тръгнах. А когато се качих на площадката високо сред скалите, краката ми буквално омекнаха и като че ли не ми стигаше въздух от зашеметяващата гледка, която се откри пред нас. Тесният процеп завършваше отворен към морето, а височината ме караше да се чувствам като птица в полет. За момент ми се прииска наистина да полетя и с разперени ръце да се гмурна в необятното синьо. Добре, че имаше парапет, който да предпазва туристите при внезапно обзела ги лудост.

Опасна красота. Снимка: Лидия Абрашева

Нагледахме се, наснимахме се и потеглихме към Турската пещера (Grotta del Turco), която е в съседство. Водачът ни обясни, че се наричала така, защото я открили сарацините, когато търсели удобно скривалище, откъдето да нападат преминаващите търговски кораби. Отново изключителна красота и тайнственост, а входът струва... колкото ти се откъсне от сърцето.

Е, на мен ми се откъснаха 50 цента. После ме гризеше съвестта, че са малко за фантазиите, които преживях, докато съзерцавах пещерата, защото си представих цял един пиратски филм с Джони Деп в главната роля.

Турската пещера.

Беше незабравима екскурзия. И все още ме присвива стомахът като се сетя за опасната красота, откриваща се от върха на Разцепената планина. Все още си представям древни книги, разкриващи световни тайни в подземията на манастира и се усмихвам като се сетя за Джони Деп в пещерата.

Гаета се намира на 100 км от Неапол, на 220 км от Рим.

Вижте още от категория Градски легенди