През 2025 г. Франция преживява пик в интереса на туристите, предизвикан от концерти на световноизвестни поп‑звезди като Лейди Гага и Бийонсе. Тези музикални събития се превръщат в значим фактор за международен туризъм, привличайки посетители от Северна Америка, Испания, Италия и други страни.
Лейди Гага и бумът за Лион
Когато бе обявено, че Лейди Гага ще пее на 13 и 14 ноември в Лион, търсенето на полети до града скочи с невероятните 817 % само за ден. През първата седмица след анонса, увеличението на резервации достигна 560 %, подчертавайки, че музикалният туризъм вече влияе дори на второстепенни градове, а не само на Париж.
Бийонсе и въздействието върху Париж
Настоящото турне на Beyoncé - “Cowboy Carter” - към края на юни ще бъде изпълнено с концерти в Stade de France. Данните показват значителен ръст на търсенията и резервациите:
-
+37 % за 18 юни
-
+45 % в деня на първия концерт, 19 юни
-
+23–25 % за следващите дни
Тези цифри доказват, че музикалните събития не просто подклаждат оригиналния туристически интерес, а активно го генерират.
Gig‑tripping”: туристически тренд в подем
Концепцията "gig‑tripping" (пътуване за концерт) се разраства - хората организират почивките си около музикални събития. Според Expedia около 70 % от френските потребители биха „паднали“ да пътуват през Европа специално за концерт, което определя нов начин за планиране на почивки.
Концертите се превръщат в катализни събития, които стимулират резервации на полети, хотели и транспорт. Пример: Booking.com регистрира увеличение от 151 % в търсения към Париж по време на концертите на Лейди Гага и Бийонсе.
Хотели и транспорт реагират
Хотели, автобусни компании и авиопревозвачи започват да таргетират фенове на артисти, предлагащи concert‑пакети с пропуски, VIP услуги, shuttle трансфери. Един пример е Accor, който предлага комплексни пакети с билети и нощувки, а Airbnb отчита +75 % търсения за квартири около Stade de France .
Транспортни оператори също се радват - Trainline отчита +92 % резервации от Марсилия и +96 % от Торино за концертите във Франция.
Музикалният туризъм като нов двигател
Концертния туризъм вече е наричан индустриален феномен - концертите се превръщат в нов вид туристически събития, подобни по мащаб на спортни първенства, но без нуждата от голям инфраструктурен ангажимент. Държавите и градовете усилено се ориентират към такива стратегически партньорства с организатори и артисти.
По-широк икономически ефект
Възходът в търсенето генерира приходи не само за хотели и авиокомпании. Ресторанти, барове, магазини и транспортни услуги също отчитат значителен ръст. Например:
Децентрализация на френския туризъм
Събитието в Лион е ясен пример за разпределяне на туристически потоци — вече не всички пътуват само до Париж. Туристическият бум е по-споделен: Марсилия, Бордо, Лил и Лион се ползват от концертната инфраструктура .
Това ще сбалансира туристическото натоварване и ще разпространи приходите специално в по-малки градове.
Предизвикателства и устойчивост
Въпреки икономическите ползи, gig‑tripping има екологични ефекти: повече пътувания с авиация, въглеродни емисии, натоварване на инфраструктурата и отпадъци.
Затова се налага баланс - използване на влакове, устойчиви практики от хотелите, партньорства с транспортни агенции. Така концертния туризъм може да донесе добри резултати без да компрометира устойчивостта.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!