Лидери на път: Елена Николова – вдъхновител за предприемачество - Интервю на пейката - Peika.bg

iNews Novinite Econ Jenite Div Sporta FitWell Sportuvai Peika Programata Doctoronline Get News in English
Следете новите вдъхновения за пътешествия!
Лидери на път: Елена Николова – вдъхновител за предприемачество
Автор: Боряна Кръстева
Лидери на път: Елена Николова – вдъхновител за предприемачество

Ние от Peika.bg започваме нова рубрика – „Лидери на път“. В нея ще ви срещаме с успели в бизнеса хора, които са лидери в своята сфера. Те ще ни разкажат за своя професионален и житейски път и искрено се надяваме, че ще ви вдъхновят за успешно бъдеще в България!

Знаете ли какво е да си млад и успешен предприемач в България? Попитайте Елена Николова. Тя е съосновател на ESCREO и успешно се грижи на неговия маркетинг. Какво е ESCREO? На пръв поглед това е вълшебна боя, която превръща всяка повърхност в място за писане, рисуване и развиване на гениални идеи. За екипа, от който е част Елена, ESCREO е мисия, с която помагат на хората да се себеизразяват по-лесно и успешно!

Елена е родом от Асеновград. Завършва една от елитните езикови гимназии в Пловдив. Следва Международни отношения и има магистърска степен по Управление на европейски проекти. Тя е изключително дейна и непрекъснато търси начин да развива себе си и да помага да другите. Съдбовна за нея се оказва една предприемаческа програма, която я изпраща в САЩ през 2013 г. Там се запознава с хората, с които през 2015 г. създава ESCREO. Днес, три години по-късно, фирмата развива бизнес в България, Европа, САЩ и има на 2000 клиенти. От октомври 2018 г. Елена е един от менторите в програмата "Тийноватор". В нея ментори предприемачи от стартиращи и развити компании помагат на ученици в 10. и 11. клас да открият страстта си и да я превърнат в печеливш стартъп проект!

Вижте какво още ни разказа Елена:

Ако трябва да обясниш на едно малко дете какво работиш, какво би му казала?

Бих го попитала: „Ти обичаш ли да рисуваш?“. Както почти всички деца, то би отговорило „Да“. Тогава бих му казала: „Представи си, че можеш да рисуваш навсякъде и родителите ти няма да дойдат да ти се скарат. Ще можеш да си рисуваш на воля в детската стая, в хола, в кухнята. Аз и екипът ми работят това – сбъднат тази детска мечта!“

Ние създаваме боя, която ти позволява да пишеш и рисуваш по стените. Опитваме се да събудим детето у всеки един от нас. Вярваме, че креативните идеи са спонтанни. Те не се раждат в конферентната зала, а тогава, когато най-малко мислиш за тях и могат да се появят навсякъде. Ние правим така, че да можеш да ги запишеш, независимо къде се намираш!

60391

А на теб как ти хрумна тази креативна идея да създадете ESCREO?

През 2013 г. заедно с Ясен Русев и Искрен Митев (другите двама създатели на ESCREO) бяхме в САЩ на една предприемаческа програма, в която, в рамките на 5 седмици, те обучават в предприемачество. Минаваш през няколко стадия, развиваш една идея, накрая я представяш пред инвеститори. Бяхме в Ню Йорк, Бостън, Силициевата долина в Сан Франциско. Това беше много ценен опит за нас. След като програмата приключи, ние се върнахме в България и всеки продължи с досегашната си работа, но много искахме да започнем собствен бизнес. Тогава Ясен и Искрен се събраха и ме поканиха да се включа в екипа. Още нямахме идея какво точно ще правим. Никой от нас не напусна работа, всички тествахме различни идеи, които се провалиха по различни причини. В един момент Ясен се сети, че в Щатите е видял някакви „луди хора“, които пишат по стените. Свързахме се с производителите на този вид боя в САЩ, искахме да им станем дистрибутори, но те ни отказаха. Това обаче ни мотивира още повече. Започнахме да пробваме различни варианти – да внасяме боята от други места, тествахме дали има интерес към този продукт в България. Интересното беше, че още преди да имаме продукт, имахме клиент. Той ни намери през търсачката и се свърза с нас. Това беше доказателство, че идеята ни има смисъл.

И как продължихте с реализирането на тази идея?

Супер случайно се запознахме с Манол Новаков, който е нашият четвърти съосновател. Той има повече от 15 години професионален опит в производството на бои. Тогава беше в етап от живота си, в който искаше да тества и да създава нови продукти. Ние го питахме дали може да направи тази боя, а той отговори, че не знае, но ще опита. Опитът се оказа успешен. Направихме наша собствена технология. Кандидатствахме в Eleven (един от най-активните инвестиционни фондове, подкрепящи стартиращи компании в Европа). Те ни финансираха. Напуснахме работа и вече три години развиваме своя бизнес в България, Европа и САЩ.

 60393

Вие първо сте се събрали и след това сте решили какво точно да правите. Екипът ли е най-важното нещо, за да си успешен предприемач?

Със сигурност не е само това, но ако трябва да отлича едно нещо – това е екипът. За мен той е най-важен. Идеята се променя, не трябва да си влюбен в нея. Трябва да си концентриран върху проблема, който разрешаваш и да избереш с кои хора искаш да го направиш. Хубаво е да намериш хора, на които да имаш доверие, да общувате добре, да можете да взимате решения заедно. Всъщност най-голямата причина да се провали един стартиращ бизнес не е конкуренцията, не е пазарът, а са вътрешните проблеми.

Кои са най-важните качества, които трябва да притежава човек, за да превърне идеята си в успешен бизнес?

Много рядко се събуждаш сутринта и си казваш „Аз ще правя този бизнес!“. Не е така. Обикновено имаш някакви знания, опит и в един момент всички неща се навързват. Така се получава нещо ново и иновативно. Не е задължително това да е най-гениалната идея, защото най-вероятно някой друг по света вече я измислил, но иновативното може да бъде в начина, по който реализираш тази идея. Тук вече се намесват качества като постоянство, упоритост, желание за работа. Не е нужно да си най-умният, най-креативният, най-образованият, най-добрият в своята област, важното е да си адаптивен, гъвкав, да знаеш как да потърсиш това, което ти липсва, за да реализираш идеята си.

Сега имаш възможността да предадеш твоите знания за предприемачество, благодарение на програмата "Тийноватор". Разкажи ни какво представлява тя?

Програмата започва от Словения през 2011 г. Там клубовете по предприемачество в училищата са много популярни. Проектът излиза от рамките на Словения и вече го има в няколко европейски държави и в САЩ. От тази учебна година 2018/2019 г. вече е и в България. "Тийноватор" е част от международната мрежа U School. Идеята на програмата е да научи децата (ученици от 10. и 11. клас) на предприемачество. Те се срещат с ментори от стартиращи и развити компании в България. Показваме им, че да си предприемач не е талант, а умение, което можеш да научиш и да развиеш. Фокусът на програмата е стимулирането на творческото мислене и увереността в собствените възможности. Целта е на края на учебната година учениците да излязат с бизнес идея, която да презентират пред жури от инвеститори. Най-добрият отбор от България участва в международно състезание и има възможността да спечели стипендии в Watson University, Колорадо.

 60389

Как протича един час от програмата?

С учениците се срещаме веднъж в седмицата за по час и половина-два в училище. Програмата е интерактивна, правят се много игри, има практика. Децата минават през симулация на това да създават бизнес. Не е толкова важна самата идея, важно е да се научат на основните меки умения, които ще са им необходими за реализирането ѝ. Някои от нещата, които усвояват са: как да не се страхуват да се провалят, как да поискат нещо от хората, да продават, да маркетират един продукт, да искат обратна връзка от потенциалните си клиенти, да презентират, да работят в екип. Това се учи чрез конкретни игри и практически упражнения.

Кои ученици могат да участва в програмата "Тийноватор"?

Всички ученици от 10. и 11. клас, които имат желание. В началото на годината се прави презентация пред тях и всеки, който има интерес, може да се запише в програмата. Тя е безплатна. Щастлива съм да видя, че учениците са много будни и осъзнати, четат, гледат документални филми. По време на един от часовете си говорихме за провала. Всеки от тях разказа за един свой провал и какво е научил от него. Отговорите на всички бяха толкова мъдри, философски. Те вече разбират, че провалът не е истински провал, защото са си извадили поука, която ще им е полезна в бъдеще. Но най-интересното е, когато излизат от комфортната си зона.

Какво правят тогава? Разкажи ни за някой конкретен случай.

В един от часовете бяхме на центъра на столицата и учениците имаха предизвикателство да си направят снимка с кмета на София, Йорданка Фандъкова, в рамките на 1 час. Макар да бяха изненадани и малко объркани, те успяха да изпълнят предизвикателството. Това беше много мотивиращо за тях, защото видяха, че могат да се справят, дори когато са извън комфортната си зона.

60390

След това пък трябваше да продават курабийки на непознати хора по улицата. Спечелиха пари, които дариха за благотворителност. Тук идеята беше да разберат, че не трябва да те е страх да поискаш нещо от хората, било то и да ти купят продукта.

В друго предизвикателство трябваше да се научат да не се страхуват от провала. Поставихме им за задача да си измислят такова предложение, на което да получат възможно най-много откази от хората. Единият отбор например излезе на улицата и питаше хората дали могат да им дадат якето си. Те се върнаха с над 50 отказа и спечелиха предизвикателството. Идеята е да не се страхуват от отказа, от провала, той е мотивиращ и е част от истинския бизнес.

Защо реши да се включиш в програмата "Тийноватор"?

Да се срещам с ученици, на които мога да предам част от знанията, които имам, е много голямо богатство за мен. Аз отидох с отворено съзнание, че мога да науча толкова от децата, колкото и те от мен. Даже може би аз мога да науча повече. Участието в програмата ми помага да развия своите комуникационни и презентационни умения, да се справям с конфликти, да работя още по-добре в екип. Най-голямата мотивация обаче е да предадеш нататък. Аз имам много ментори и хора в живота ми, които са ми помагали да развия своя бизнес. Най-малкото, което мога да направя, е да помогна на някой друг със своите знания и опит.

 60394

Какво е да си предприемач?

Това е състояние на духа, начин на мислене. Това е възможност да търсиш решения на проблемите.

А какво е успехът?

Успехът е да намериш хора, с които споделяш една обща визия за света и нещата, които искаш да оставиш след себе си. Да можеш да споделяш с тях най-съкровените си желания, мечти, да разчиташ на тях. Това е нещо като да създадеш семейство. Аз не разделям живота си на професионален и личен, за мен той е един. В този смисъл, за мен успехът е да имам семейство, да отивам с желание на работа, да вярвам, че съм добра в нещо и да намеря кауза, за която си заслужава да се боря всеки ден.

***

Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук за още необикновени пътешествия!

Вижте още от категория Интервю на пейката
Коментирай
Абонирайте се за нашия бюлетин