За пета поредна година, в рамките на София Филм Фест ще бъде представена селекция от филми, включени в програмата „Психоанализа и кино”.
Филмите, селектирани в тази програма, са носители на неосъзнавани теми, които могат да бъдат осъзнати чрез средствата на психоанализата. Групата „Психоанализа и кино” прилага психоаналитичния метод към явление на културата – в случая за интерпретация на филми и тяхното въздействие върху зрителите. Същината на метода се състои в изучаване на емоционалното въздействие на филма и генериране на хипотези породени съвместно от публиката и членовете на групата. За целта групата подбира филми, които позволяват психоаналитична интерпретация и провежда дискусия с публиката след всяка прожекция. Тази дискусия дава възможност за свързване с личния опит на зрителите.Крайната цел е постигане на по-добро разбиране на дадения филм през призмата на индивидуалното развитие, психичния живот и несъзнаваните процеси.
Или казано с други думи: това е една възможност да разберем по-добре себе си чрез срещата на психоанализата и киното. Програмата на 19-ия София Филм Фест включва 3 филма с дискусии след тях.
„Форсмажор” (2014), режисьор Рубен Йостлунд – Дом на киното, 16 март, 20.00 ч.
Филмът е фаворит на Международния филмов фестивал в Кан, където получава Наградата на журито в секция „Особен поглед”. Тази ужасно забавна психодрама разказва историята на едно образцово шведско семейство: красивия бизнесмен Томас, стройната му съпруга Ебба и двете им руси деца, всички на ваканция във френските Алпи - слънцето грее, пистите са страхотни, но по време на вечеря в ресторант в планината изведнъж върху щастливите хапващи туристи връхлита лавина. Докато около него хвърчат хора, а жена му и децата му са в паника, Томас взeма решение, което ще разтърси брака му и ще го затрудни да поеме отново ролята си на глава на семейството...
„Два дни, една нощ” (2014), режисьори Жан-Пиер и Люк Дарден, Дом на киното, 20 март, 18.00 ч.
Творбата на братята Дарден е високо оценена от световната филмова критика и вече има много престижни отличия, между които наградата на Европейската филмова академия (европейския „Оскар”) за най-добра актриса, връчена на Марион Котиар. Главната героиня в сюжета на братя Дарден е Сара – млада съпруга и майка на две деца, която се възстановява след тежка депресия. Тя е на път да изгуби работата си, след като нейните колеги са изправени пред възможността да не получат бонус от 1000 евро, ако началникът й не я уволни. Тежкото финансово състояние на семейството й не остава друг избор на Сара – тя решава да посети всичките си колеги и да ги убеди да се откажат от бонуса си, за да не бъде уволнена...
„Все още Алис” (2014), режисьори Ричард Глацър и Уош Уестморленд – Дом на киното, 21 март, 17.00 ч.
За ролята си във „Все още Алис” на Ричард Глaцър и Уош Уестморланд, след спечелване на „Златен глобус” и БАФТА, наградата на актьорската гилдия и на още 10 награди от различни филмови форуми, актрисата Джулиан Мур добави и „Оскар” за най-добра женска роля. Световната филмова критика определя изпълнението на 54-годишната американска актриса във филма за „повече от зашеметяващо”. В биографичната драма „Все още Алис”, създадена по едноименния роман на Лиса Дженова, Джулиън Мур умело представя историята на д-р Алис Хауланд – изтъкнат професор по лингвистика от Университета Колумбия в САЩ, която се разболява от Алцхаймер. Във филма й партнират още звездите Алек Болдуин, Кристен Стюарт и Кейт Босуърт.
Групата „Кино и психоанализа” е създадена през януари 2010 година и организира прожекции и дискусии със зрители в Дома на киното, София. Има съвместни инициативи със София Филм Фест, Нов български университет, Фондация „Аполония”, Мюнхенската филмова група и др. Членове на групата са:
Надя Кожухарова, психотерапевт към фондация „Анимус”,
Камелия Ханчева, психотерапевт и преподавател в СУ „Св. Климент Охридски”
Светлозар Василев, психоаналитик и преподавател към НБУ
Тома Томов, психоаналитик и професор към НБУ
Очакваме Ви на Кино!