Как да открием себе си и да променим живота си през опита на някои от най-великите умове в историята ни? - Кино, театър и книги - Peika.bg

iNews Novinite Econ Jenite Div Sporta FitWell Sportuvai Peika Programata Doctoronline News in English
Следете новите вдъхновения за пътешествия!
Как да открием себе си и да променим живота си през опита на някои от най-великите умове в историята ни?
Автор: Peika.bg
Как да открием себе си и да променим живота си през опита на някои от най-великите умове в историята ни?

След „Изкуството да съблазняваш“, „Законите на човешката природа”, „33-те стратегии на войната“ и „48-те закона на властта“ на пазара се появява ново луксозно издание на емблематичния труд  „Майсторството“ от американския бестселъров писател Робърт Грийн.

В него писателят проследява през опита на някои от най-великите умове на човешката цивилизация механизмите на откриването на собствената вътрешна сила и отключване на творческия потенциал за решаване на всякакви критични ситуации.

„Майсторството“ разглежда онези сила и интелигентност, които представляват върхът на човешките възможности – онзи вид интелигентност, който не се преподава в училищата и не се разглежда внимателно от учителите, но в даден момент почти всички ние сме долавяли благодарение на собствения си опит. Интелигентност, която често ни спохожда в напрегнати периоди – когато сме изправени пред краен срок, когато трябва спешно да решим проблем или да се преборим с някаква криза.

В изданието ще откриете ключови похвати за:

  •   откриване на собствената житейска задача;
  •   какво означава „успешно чиракуване“ и кои са стратегиите за успешно преминаване на трите му фази
  •   как да изберем най-подходящия ментор за нас, от който да почерпим пример;
  •   как да развиете своята социална интелигентност и да „предвидите“ хората;
  •   как да пробудим своята собствена творческа енергия;

Робърт Грийн дава точни насоки как да станем по-добра версия на себе си, базирайки се на опита на Леонардо да Винчи, дзен учителя Хакуин, Бенджамин Франклин, Волфганг Амадеус Моцарт, Йохан Волфганг фон Гьоте, поета Джон Кийтс, учения Майкъл Фарадей, Чарлз Дарвин, Томас Едисън, Алберт Айнщайн, Хенри Форд, писателя Марсел Пруст, танцьорката Марта Греъм, изобретателя Бъкминстър Фулър, джаз музиканта Джон Колтрейн и пианистът Глен Гулд и др.

Несравнимо по своя размах, „Майсторството“ е едновременно историческа енциклопедия, която обединява трудовете на десетки видни личности от историята и своеобразен наръчник към механизмите на властта, за да могат те да бъдат разпознавани, използвани или предотвратявани в съвременния свят.

Из „Майсторството“ от Робърт Грийн

СКРИТАТА СИЛА

 

В края на април 1519 година, след няколкомесечно боледу­ване, художникът Леонардо да Винчи бил сигурен, че смъртта ще го споходи само след броени дни. През последните две годи­ни Леонардо живеел в замъка Клу във Франция като личен гост на френския крал Франсоа I. Кралят го обсипвал с пари и по­чести, защото го смятал за живото въплъщение на Италианския ренесанс, с който искал да запознае Франция. Леонардо бил изключително полезен на краля и го съветвал за всевъзмож­ни важни дела, но сега, на шейсет и седем годишна възраст, животът му клонял към края си и мислите му се насочили към други въпроси. Той изготвил завещанието си, причестил се в църквата и сетне се върнал в постелята си в очакване на края.

Докато лежал в двореца, го посетили няколко негови при­ятели, сред които бил и кралят. Те забелязали, че Леонардо е особено замислен. Приятелят им не бил човек, който обикно­вено обича да говори за себе си, но сега им споделил спомени от детството и младостта си, разсъждавайки върху странното и невероятно стечение на живота си.

Леонардо от край време имал силно усещане за съдбов­ност и години наред бил преследван от един конкретен въпрос: съществува ли някаква вътрешна сила, която кара всички живи същества да растат и да се променят? Ако такава природна сила съществува, той искал да я открие и затова търсел признаци за съществуването ѝ във всичките си обекти на изследване.

Това търсене се превърнало в мания. В сетните си часо­ве, след като приятелите му си тръгнали, Леонардо почти със сигурност трябва да си е задал този въпрос под една или дру­га форма, за да разреши загадката на собствения си живот, търсейки знаци за съществуването на сила или съдба, спомог­нала за развитието му и направлявала го до настоящето.

Леонардо сигурно е започнал търсенето, като първо се е върнал мислено в детството си, прекарано в село Винчи, на около трийсет километра от Флоренция. Баща му, Сер Пиеро да Винчи, бил нотариус и твърд представител на влиятелната буржоазия, но тъй като Леонардо бил извънбрачно дете, нямал право да учи в университет или да упражнява някой от зана­ятите за благородници. По тази причина Леонардо получил ми­нимално образование и в детството си правел главно каквото си поиска. Най-много от всичко момчето обичало да се скита из маслиновите горички около Винчи или да минава по една пъте­ка, която водела към съвършено различен пейзаж – гъсти гори, гъмжащи от диви прасета, водопади, спускащи се над бързеи, лебеди, плъзгащи се по езерната повърхност, невиждани диви цветя, растящи в скалните пукнатини. Огромното жизнено многообразие в тези гори го очаровало.

Един ден Леонардо се промъкнал в бащината си кантора и отмъкнал няколко листа хартия – в онези времена хартията била рядка стока, но като нотариус баща му разполагал с бо­гати запаси от нея. Младежът носел хартията при разходките си в гората, сядал на някой камък и започвал да скицира окол­ните гледки. Връщал се ден след ден, за да рисува още; дори при лошо време сядал под някакъв заслон и нахвърлял скици. Не разполагал с учители, нито с картини, които да разглежда; рисувал всичко на око, а природата му служела за модел. За­белязал, че докато изобразява разни предмети, му се налага да ги наблюдава много по-внимателно, отколкото обикновено, и да улавя детайлите, които им вдъхват живот.

Веднъж рисувал бял ирис и докато го наблюдавал съсредо­точено, го поразила особената му форма. Ирисът покълвал от семе и после преминавал през различни фази, които Леонардо бил нарисувал без изключение през последните няколко годи­ни. Какво карало това растение да се развива през въпросните фази и да достигне кулминация под формата на такова велико­лепно цвете, напълно различно от всички останали? Може би притежавало сила, която го тласкала към различни трансфор­мации. В следващите години художникът си задавал въпроси за метаморфозата на цветята.

Останал сам на смъртния си одър, Леонардо вероятно си е припомнил най-ранните си години като чирак в ателието на флорентинския художник Андреа дел Верокио. Момчето по­лучило достъп до ателието на четиринайсетгодишна възраст заради забележителните качества на рисунките си. Верокио преподавал на чираците си всички науки, необходими за създа­ването на творбите в ателието му – инженерство, механика, хи­мия и металургия. Леонардо изгарял от нетърпение да овладее всички тези умения, но скоро открил в себе си нещо различно: той не можел просто да изпълнява дадена задача; имал нужда да ѝ придаде личен характер, да създава, а не да подражава на майстора.

Веднъж, като част от задачите му в ателието, Верокио го помолил да нарисува ангел в монументална библейска сцена, скицирана от самия него. Леонардо решил, че ще придаде соб­ствен живот на своя дял от сцената. На преден план нарисувал цветна леха, но вместо да представи растенията по обичайния обобщен начин, изобразил различните цветя, които бил изучил толкова подробно в детството си, с невиждана преди научна точност. При изобразяването на ангелското лице експеримен­тирал с боите и постигнал нова смесица, която му придала меко сияние, изразяващо възвишеното настроение на ангела. (За да улови по-лесно това настроение, Леонардо прекарвал часове в местната църква и наблюдавал ревностните богомолци, а из­ражението на един младеж му послужило като модел за лицето на ангела.) И най-сетне решил, че ще бъде първият художник, който ще нарисува правдоподобни ангелски крила. За тази цел отишъл на пазара и купил няколко птици. Пре­карал часове в скицирането на крилата им и на точния меха­низъм, чрез който те се сливат с телата им. Искал да създаде усещането, че тези крила са органично продължение на раме­ната на ангела и той може да лети съвсем естествено. Както обикновено, Леонардо не спрял дотам. След завършването на картината художникът бил обсебен от птиците и в ума му на­зряла идеята, че хората вероятно биха могли да полетят, ако той проумее скрития научен механизъм на птичия полет. Сега Леонардо четял и изучавал по няколко часа седмично всичко възможно, свързано с птиците. Умът му естествено функцио­нирал по този начин – една идея преминавала в друга.

Леонардо сигурно си е спомнил и най-отчаяния момент в живота си през 1481 година. Папата помолил Лоренцо де Ме­дичи да му препоръча най-добрите художници във Флоренция, за да изрисуват току-що построения от него храм – Сикстин­ската капела. Лоренцо изпълнил молбата и изпратил в Рим най-добрите флорентински художници, но без Леонардо. Двамата изобщо не се погаждали. Лоренцо имал слабост към литерату­рата и бил силно повлиян от класическите произведения. Лео­нардо не можел да чете на латински и имал оскъдни познания за древните езици. Повече го привличала науката. В основата на огорчението му от презрителното отношение на Лоренцо обаче лежало нещо друго – той постепенно намразил зависимостта, наложена на художниците, които трябвало да печелят височай­шето благоволение и да се издържат от поръчки. Леонардо бил уморен от Флоренция и царуващата там дворцова политика.

Тогава решил да промени коренно живота си: щял да се установи в Милано и да измисли нова стратегия за препита­ние. Щял да бъде нещо повече от художник и да се занимава с всички занаяти и науки, които го вълнуват – архитектура, во­енно инженерство, хидравлика, анатомия, скулптура. Срещу добро заплащане щял да служи едновременно като съветник и художник на всеки принц или покровител, който се нуждае от услугите му. Решил, че умът му работи най-добре, когато се за­нимава с няколко различни проекта, защото това му позволява да изгради всевъзможни връзки между тях.

В хода на самонаблюдението си Леонардо сигурно се е върнал към най-грандиозната поръчка, която приел през този нов етап от живота си, а именно огромната бронзова конна ста­туя в памет на Франческо Сфорца, бащата на тогавашния херцог на Милано. Предизвикателството било неустоимо. Мащабът на статуята щял да бъде невиждан от времената на древния Рим на­сам, а да излееш от бронз нещо толкова огромно, изисквало ин­женерно майсторство – факт, който обезсърчил всички худож­ници на епохата. Леонардо работил месеци по проекта и за да провери изпълнимостта му, изваял глинено копие на статуята и го изложил на най-големия площад в Милано. Копието било ги­гантско, с размерите на висока сграда. Тълпите, които се събира­ли да го гледат, изпадали в пристъп на благоговение от размера му, стремителната поза на коня, уловена от художника, и стра­ховития му вид. Из цяла Италия плъзнала мълвата за това чудо и хората трепетно зачакали сътворяването му от бронз. За целта Леонардо изобретил напълно нов начин на изливане. Вместо да разделя калъпа за коня на отделни сегменти, той го сглобил като монолитен къс (с помощта на необичайна смесица от материали, измислена от самия него) и излял фигурата наведнъж, което при­дало на коня далеч по-органичен и естествен вид.

Няколко месеца по-късно обаче избухнала война и хер­цогът се нуждаел от всяко парченце бронз, до което успеел да се добере, за да въоръжи артилерията си. В крайна сметка гли­нената статуя била свалена и конят така и не бил излят. Разни художници се присмели на глупостта на Леонардо – намиране­то на най-удачното решение му отнело толкова много време, че събитията, естествено, се стекли в негова вреда. Веднъж дори самият Микеланджело взел на подбив колегата си: „Ти изра­боти макет на кон, който така и не изля от бронз и от който, за твой срам, се отказа, а глупавите жители на Милано ти повяр­ваха“. Леонардо постепенно свикнал да понася подобни обиди заради бавната си работа, но всъщност изобщо не съжалявал за натрупания опит. Той успял да провери приложимостта на иде­ите си при създаването на мащабни проекти и щял да приложи това познание другаде. Така или иначе не се вълнувал особено от завършения продукт; винаги го въодушевявали търсенето и процесът на творческо съзидание.

Разсъждавайки върху живота си по този начин, Леонардо ве­роятно ясно е доловил механизмите на някоя скрита в душата му сила. В детството му тази сила го привлякла към най-дивите пей­зажи, където можел да наблюдава най-буйните и драматични про­явления на живота. Същата сила го подтикнала да открадне хартия от баща си и да посвети времето си на рисуване. Тя го тласнала към експерименти, докато работел за Верокио, и го отвела далеч от флорентинските благороднически дворове и болезненото че­столюбие, което развивали художниците. Тя го подтикнала към крайна дързост – към огромните скулптури, към опита да полети, към дисекцията на стотици трупове за анатомични цели – и всичко това, за да проникне в същността на живота.

Видян от тази удобна наблюдателна позиция, целият му живот имал смисъл. Всъщност се оказало благословия да си незаконороден, защото това му позволило да се развие по сво­еобразен начин. Дори хартията в дома му вероятно доказвала съществуването на нещо като съдба. Ами ако се бил опълчил срещу тази сила? Ако след като му била отказана работа в Сик­стинската капела, бил настоял да замине за Рим с останалите художници и насилствено си бил проправил път към благово­лението на папата, вместо да потърси собствена пътека? Мо­жел да постъпи така. Ами ако се бил посветил главно на рису­ването, за да живее в разкош? Ако постъпвал като останалите, които завършвали творбите си по най-бързия възможен начин? В такъв случай щял да процъфтява, но нямало да бъде Леонар­до да Винчи. Животът му щял да бъде лишен от целеустреме­ност и нещата неизбежно щели да се объркат.

Скритата в душата му сила, досущ като онази в ириса, който той нарисувал преди толкова много години, довела до пълния разцвет на способностите му. Леонардо лоялно след­53

вал водачеството ѝ до самия край и след като изминал пътя си, дошло време да умре. Може би в този миг си е спомнил соб­ствените си думи, написани преди години в тефтера му: „Точно както плодотворният ден носи блажен сън, така и пълноценни­ят живот носи блажена смърт“.

Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!

Вижте още от категория Кино, театър и книги
Коментирай
Абонирайте се за нашия бюлетин