Уикенд идея: Пътека на здравето край Копривщица - Уикенд - Peika.bg

Уикенд идея: Пътека на здравето край Копривщица
Автор: Peika.bg
Снимка: www.koprivshtitza.com

Уикенд в Копривщица? - Защо не! Освен прекрасните къщи-музеи, Калъчевия мост, Мавзолея на априлци, Паметника на Бенковски, храмовете, градът предлага и още една интересна възможност за разходка.

Това е "Пътеката на здравето". Тя е с ниско ниво на трудност и е подходяща дори и за неопитни туристи. Интересното при нея е, че на целия маршрут, има разположени спортни съоръжения – лостове, халки, дървени успоредки. Ако желаете, можете да си направите крос между уредите, да потренирате на тях и отново да се върнете в града. Теренът няма много стръмни спускания и изкачвания, така че тичането няма да представлява трудност за вас.

"Пътеката на здравето" започва от къща–музей Найден Геров. Минете отляво на къщата и на първия разклон се поемете по дясната улица – Догановата. Тя ще ви отведе до малко площадче. На него ще видите архитектурния ансамбъл Догановите къщи, който е една от забележителностите на Копривщица. От площадчето тръгнете по улицата вляво, за да стигнете до друг площад с красивата чешма Райновец.  В горната част ще видите голяма жълта къща, която може да ви послужи като ориентир дали сте на прав път.

Минете от дясната страна на тази къща и поемете по пътя с леко изкачване. На следващия разклон хванете левия път, който води нагоре, по посока на гората. Тази част от маршрута не е маркирана. В края на града, след последните къщи, в подножието на стръмен склон започва маркировката.

От тук възможностите са две – да поемете по маркировката и да обиколите стръмния склон, по добре утъпкана пътека или да тръгнете по самия склон, по голям, но стръмен горски път. И двата варианта водят до върха на склона, в началото на поляните на местността Войводенец, където се провежда Националния фолклорен събор. От това място поемат два маршрута - "По хайдушките пътеки" и "Пътеката на здравето" обозначени с указателни табели.

"Пътеката на здравето" продължава надясно по просека през гората, добре маркирана и обозначена. Гората ще ви остане вдясно, а обширните ливади вляво. Ще стигнете до указателно табло с описание на маршрута и спортните уреди. При тази табела пътеката прави лек завой надясно. След това ще видите първото спортно съоръжение. След него вдясно има стълби, които са обозначени със стрелка и водят в посока на пътеката, от която дойдохте. След стълбите се тръгва вляво, успоредно на пътеката, по която се върви в началото.

Реално разстоянието между двете пътеки е няколко метра, затова трябва да се следи добре маркировката. От страни на пътеката има обособен кът за почивка с маси и дървени пейки. След него маршрутът се отделя от пътеката, по която дойдохте и навлиза във висока борова гора.

Посоката е обозначена със стрелка. Пътеката е добре маркирана и по нея се стига до второто съоръжение. След него има маркировка и пътят продължава с леко изкачване до третото съоръжение. От дясната страна на уредите има маркировка, маршрутът продължава по малка просека, спускаща се през гората. Ако решите да използвате тази част за тичане трябва да имате предвид, че пътеката е песъчлива, осеяна с шишарки, борови иглички и сухи клони, а след кратък преход се спуска и става стръмна.

По пътеката ще видите и следващите спортни съоръжения. Ще излезете на една от поляните в местността Войводенец , където има табела "Копривщица" и пътеката завива надясно. След това ще стигнете до голям коларски път, а в ниското ще видите и асфалтовия път от жп гарата към Копривщица. В града се влиза по калдъръмен път и се тръгва по ул. "Ралчо Войвода".

Ако искате да използвате "Пътеката на здравето" само за разходка, преходът ѝ ще ви отнеме около час бавно ходене.