Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България - Интервю на пейката - Peika.bg

iNews Novinite Econ Jenite Div Sporta FitWell Sportuvai Peika Programata Doctoronline News in English
Следете новите вдъхновения за пътешествия!
Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България
Автор: Peika.bg
Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Анди Брабин е британец, който обича да обикаля света чрез железопътния транспорт. До момента той е посетил 176 държави и е пътувал с влак в 75 от тях. През по-голямата част от живота си той е работил в туристическата индустрия и е основател на получилата множество награди компания – Railbookers която предлага на клиентите си специални туристически пакети само с железопътен транспорт.

Понастоящем той има собствен бизнес - Discover By Rail – в който използва знанията си като организира маршрути и дава съвети на железопътни ентусиасти по целия свят. Анди е също много активен в Twitter (@AndyBTravels), където документира влаковете си приключения и комуникира с последователите си. Свързахме се с Анди, след като забелязахме, че ни е тагнал в Twitter във връзка със състоянието на тоалетните в българските влакове. Оказа се, че имаше и няколко увлекателни истории, които да сподели с нас и читателите на Peika.bg

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Разговорът ни започва в една студена съботна сутрин. Анди тъкмо закусва преди да си хване метрото към летището. Това е последния ден от неговото посещение в България, което той удължи със седмица.

- По план, трябваше да си тръгна миналата събота, но удължих с една седмица, защото трябваше да се насладя на България още малко.

Това е чудесно! Можеш ли да ни разкажеш малко за себе си и твоята страст? Какво те накара да решиш да обиколиш света с влак?

- Разбира се. Роден съм във Великобратния и вече съм минал 50-ия си рожден ден. Това не ми пречи да продължавам с приключенията. В момента водя т.нар. живот на дигитален номад. Пътувам почти постоянно, предимно с влак. Запалих се по влаковете от детство. Баща ми работеше в железниците, а и живеехме близо до жп линията в град Манчестър, Англия. Когато бях в гимназията с моите приятели следяхме движението на определени модели локомотиви и си разменяхме подробна информация относно влаковете и техните разписания. В Обединеното кралство имаме израз за това: трейнспотинг (trainspotting). Като цяло така започна моята страст. Когато бях на 17 направих първото си interrail пътуване (чрез InterRail билети хората могат да обикалят Европа ползвайки железопътните линии на континента без нуждата да си купуват отделни билети). Имайте предвид, че това беше по времето на Желязната Завеса и първото ми пътуване беше до Югославия. Освен нея посетих и Унгария. Като цяло видях наистина различна страна на живота в сравнение със Западна Европа, това пътуване ми отвори очите. Оттам, страстта ми по пътуването с влак се увеличи многократно.

Ами когато порасна? Как се разви интереса ти към железопътния транспорт?

- Винаги съм работил в туристическата индустрия. Работих в много голяма глобална компания, специализирана в пътувания за студенти и млади хора. Бях там дълго време. Около 2000 г. се преместих в дигиталната онлайн индустрия за пътувания. Две години по-късно създадох собствена компания - Railbookers – специализиран туроператор, чрез който предоставяхме пакет почивки с влакове по целия свят. Напуснах Railbookers преди 6 години и оттогава не спирам да пътувам.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

А с какво се занимаваш в момента?

- Имам малък бизнес, наречен Discover By Rail, където съм архитект на пътувания с влакове и създавам специализирани почивки на клентите ми въз основа на моя опит. Също така съм много активен в социалните медии, получавам достатъчно внимание, за да мога да започна да действам като инфлуенсър и също така да припечелвам от това. Мотивацията ми за пътуване е личният интерес, но също така имам за цел да накарам хората да пътуват с влак и да използват обществен транспорт, един вид да споделя страстта си с другите. Вярвам, че това е чудесен начин да опознаете една страна, защото можете да разгледате държавата по-отблизо, да се срещнете с местните в градска среда. Така че това е страхотно социално преживяване. Това е нещо, което отваря очите, виждате неща, които като обикновен турист не бихте видели. Ето защо обичам да пътувам с влак.

Защо реши да посетиш България? Как проучи страната преди да дойдеш?

- В момента съм си поставил за цел или предизвиателство, да пътувам по всички железопътни линии в Европа, които разполагат с пътнически влакове. И всъщност почти приключих с това. Западна Европа е завършена. Румъния, България и балтийските държави са местата, където трябва да пътувам с повече с влакове. Това беше основният стимул да дойда в България. По отношение на проучването, имам много атласи и пътеводители за железопътни линии и железопътни карти и така знам къде до къде водят маршрутите в мрежата. За разписанията използвах сайта на БДЖ, който всъщност е доста добър и лесен за използване. Пътувам с международен/“гъвкав“ билет (interrail), така че нямам нужда да купувам билети освен вчера (10.12.2021), защото моят interrail ми имаше срок до 9 Декември. Така че, наистина ми беше нужно да пътувам по железопътните линии в България като част от моето предизвикателство в Европа. По принцип знаех, че България е хубава страна по отношение на природата, имате планини, имате ски индустрия. Бил съм в България няколко пъти преди, но беше отдавна, така че не помнех много. Трябва да отбележа, че някои от железопътните линии в България са толкова добри, колкото тези в Швейцарските Алпи.

76447

Наистина ли мислиш така?

- Абсолютно. Пейзажът е зашеметяващ и особено през последните няколко дни, когато имаше и сняг. В сряда тръгнах на север, пътувах от София до Мездра – каква зашеметяваща линия. Освен това, ако мога да добавя, железопътните линии от София до Кюстендил и от Карлово до София също бяха много хубави. От Велико Търново на юг до Габрово – беше невероятно.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

 

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

- Просто навсякъде беше наистина много хубаво. България притежава един удивителен актив със своите железници, особено по отношение на туристическия потенциал. Ще бъда честен, ти сигурно говориш с много хора из цяла Европа и те вероятно свързват България с плажовете на Черно море, София, природата, ските. Но вие имате толкова много да предложите, особено с влаковете. Хората в България са приятелски настроени, говорят английски. Освен това железопътните линии могат лесно да доведат до туризма. Има много железопътни ентусиасти и хора, които не обичат да летят. Познавам хора, които пътуват от Лондон до Истанбул с влак, наистина доста хора го правят. Тези хора са туристите с високи доходи, те имат пари за харчене. Биха могли да бъдат истинска полза за страната - такъв вид туристи, които да посещават България.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Как България може да привлече тези потенциални туристи?

- Това, което Българските железници (БДЖ) наистина трябва да направят, е да работят със съседните държави. След COVID се уверете, че международните връзки са активни. Има голямо търсене от Северна Европа за пътуване до Гърция с влак. Но сега всички отиват в Италия и се качват на ферибота през Адриатика. България трябва да се съсредоточи върху онези хора, които може би биха прекарали няколко дни в страната, които ще разгледат забележителностите, ще пътуват из провинцията и ще видят красивата ви природа и т.н. В момента нямате активна връзка с Гърция, същото е и със Сърбия*. Има много възможности за международни посетители, но българското правителство трябва да бъде активно по тази тема.

*Към 30 юни 2020 г. международните влакове, които няма да се движат са: София-Солун, София-Истанбул и София-Белград, според БЖ. Очаква се постепенно възстановяване на сръбската линия, но няма информация за Турция или Гърция. Единствената възстановена международна връзка е България-Румъния (София-Крайова и София-Букурещ). Причината за спирането на международните влакове, посочват от БДЖ, е във връзка с предприетите мерки срещу разпространението на COVID-19.

Спомена много позитиви за България и нейните железопътни линии. Може ли да споделиш някои от негативите, които си изпитал по време на пътуванията си?

- Разбира се. Намирам за доста обидно, че БДЖ позволяват във влаковете им да има толкова ужасни тоалетни и външната страна на влаковете да бъде покрита с графити. Според мен това е обидно и не показва никакво уважение към пътниците. Като цяло чистотата във влаковете беше доста добра, тъй като нямаше отпадъци. Всъщност влаковете бяха сравнително удобни, без графити вътре, седалките бяха в добро състояние, просто се нуждаят от добра поддръжка. Два от влаковете, в които се возих, бяха със сини вагони, първата класа в тях беше фантастична. Беше толкова добра, колкото една първа класа в останалата част на Европа – с изключение на тоалетните.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

 

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Би ли казал, че тоалетните са основният минус?

- Да със сигурност. Освен това от ЖП гара София наистина трябва да се замислят за бездомните хора в района. По-специално, те трябва да бъдат обгрижвани. Централната ЖП гара не е място за тях и по-важното е, че това е третото впечатление, което туристите, пристигащи в България, ще получат, ако пристигнат с влак. Първото впечатление ще бъдат тоалетните във влака. Второто впечатление ще бъде фантастичната природа, която ще видят през прозорците. Така че като цяло си тръгвам със смесено послание – красива природа, влаковете, особено, са с добро качество и в добро състояние, особено за хора, идващи от Западна Европа. Първа класа е за резервиране без човек да се замисля, тъй като качеството е много добро. Относно тоалетните – ако хората са наясно, че са толкова лоши, могат дойдат подготвени. Ето, аз например пътувам със собствен тоалетен комплект.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Видях, че си пътувал в 75 страни с влак. Би ли казал, че тоалетните в българските влакове са най-лошите, които си виждал досега?

- Ако говорим само за Европа, най-лошите беше в Босна и Херцеговина. Интересно е, че в България повечето тоалетни не миришеха. Така че те бяха чисти в това отношение. Проблемите бяха липсата на тоалетна седалка и най-важното, че в тези пандемични времена нямаше сапун и нямаше къде да си изсушиш ръцете*. Това, бих казал, е малко притеснително... Но да, Босна беше най-лошото преживяване, което имах с влаковите тоалетни в Европа. Румъния също беше предизвикателство. Нека го кажем така – българските влакове не са в първите места по отношение на тоалетните. Но това, което е интересно е, че тоалетните са нещо, което може да бъде решено доста лесно и всъщност не са много скъпи.

Основната причина за състоянието на тоалетните във влаковете може би е недостатъчното заплащане на почистващия персонал в БДЖ.

- Вероятно. Освен това, ще бъда честен, вие сте в тази част на света, където има много корупция. Влизат много пари от ЕС. Някои хора имат много хубави къщи и коли заради тези пари. Но това не е само източноевропейски проблем, същото е и в Испания, и в Италия. Но относно тоалетните, дори ако ставаше дума само за предоставяне на кърпи за ръце, хартиени кърпички и т.н. – това е много малко нещо и би направило голяма впечатление.

*От БДЖ все още не са коментирали въпроса за чистотата във влаковите тоалетни по време на пандемия. Novinite.com ще държи своите читатели в течение по този въпрос. В допълнение от дата 16.12.2021, шефът на БДЖ-Пътнически превози беше уволнен за сериозни нарушения.

От тоалетните да сменим темата с нещо по-приятно. Коя беше любимата ти гара, която посети в България?

- Трябва да помисля малко. Гарите бяха наистина интересни. Има някои, архитектурно, зашеметяващи гари. Някои от тях са добре подържани. Но има едно нещо, което се случва в другите държави, особено в Полша, но и като цяло в Европа – гарите се използват доста често като обществен център. Те имат прилично кафене, което хората биха използвали дори и да не пътуват с влак. Което е страхотно, защото придава жизненост, прави гарите по-сигурни и привлича гражданите. Вместо до мола те могат да седнат да пият кафе на гарата. Но ако говорим само по отношение на самите железопътни гари доста ми хареса Бургас. Хубаваравна гара, Бургас като град беше страхотен, бях отседнал в хубав хотел там, така че, да, Бургас ми хареса.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

 

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

- Една интересна станция беше Гюешево. Влаковете там се движат само сряда, събота и неделя и са само 2 на ден. Гарата е една огромна сграда и всъщност изглежда в много добро състояние, да не повярва човек. Но от историята на гарата разбрах, че е била гранична с Македония, така че затова е била построена толкова внушително.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

 

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

- Едно от нещата, които правя, когато пътувам е, освен да говоря за влаковете и да снимам пеизажите, аз обръщам специално внимание на гарите. Често си правя по-дългите маршрути, за да видя възможно най-много гари. Някои от тях са съвсем простички, само с пейка, а други са с доста хубава сграда, с невероятна архитектура. В обобщение бих казал, че БДЖ имат много работа да свършат, но потенциалът на железниците е феноменален.

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

 

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

Добре казано. Ако мога да ти задам един последен въпрос. Много от нашите читатели се интересуват от ситуацията с Covid в България. Какво беше твоето впечатление докато пътуваше? Следваха ли се мерките и как би ги сравнили с други държави, в които си пътувал?

- Ситуацията е много по-добре отколкото в Обединеното кралство. В България хората са с маски, социалното дистанциране беше лесно постижимо във влаковете, защото не бяха особено пълни. Може би хората обикновено не ги използват толкова много или covid оказва влияние. Но се чувствах много, много комфортно да пътувам в България по време на пандемия. Изобщо нямам проблеми да препоръчвам хората да посетят страната. Докато в Обединеното кралство, се чувствам по-малко сигурен, пътувайки, отколкото в България. Просто е жалко, че процентът ви на ваксинация не е толкова висок, колкото би трябвало да бъде. Но искам да те попитам, как се справят болниците в България? Пълни ли са с covid пациенти?

Пътуване по време на Пандемия: Анди от Великобритания за неговите железопътни приключения в България

От днес (11.12.2021) имаме 1719 нови случая и 628 души са хоспитализирани в интензивни отделения. Ситуацията обаче беше най-влошена през ноември и в момента нещата изглежда малко се успокояват.


- Впечатлението ми от българите беше, че не са много загрижени относно covid, а просто са предпазливи. Имали ли сте вече случаи на Omicron?

Към днешна дата все още не.

- Хората в България сякаш уважават факта, че Covid съществува, знаят го, вземат предпазни мерки. Така че в това отношение нямам проблем да препоръчвам на хората да посетят България дори във времена на пандемия. Въпросът е дали България иска международни посетители, които потенциално могат да допринесат с нещо. Но това е въпрос към правителството. Хората трябва да пътуват до България... и да го направят с влак, разбира се!

Благодаря ти, Анди, че отдели от времето си да говориш с нас. Ти ни сподели невероятно интересни истории, които сме сигурни, че нашите читатели ще оценят. Пожелаваме ти още завладяващи приключения из Европа и успех с твоето предизвикателство. До нови срещи!

Любителят на международни пътувания с влак, Анди Брабин, продължава своето железопътно предизвикателство в Европа #allthelineseurope и в момента. Можете да следите неговите приключения в Туитър @AndyBTravels

Автор: Никола Данаилов, Novinite.com

Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!

Вижте още от категория Интервю на пейката
Коментирай
Абонирайте се за нашия бюлетин